söndag 30 maj 2010

Fullspäckad helg

I lördags åkte jag och Jessica till Trönö och besökte en gårdsauktion. Jag hade förhoppningar om att kunna komma därifrån med en yxa och ett smidesstäd. Vid närmare inspektion så var både städet och yxan i dåligt skick så där blev ingen budgivning från min sida. Yxan gick ändå på mer än vad jag var villig att ge. Däremot blev det ett, ja, vad ska man kalla dem? Kryddskåp kallar jag det för tills jag har en bättre beskrivning. Så här ser den i vart fall ut.



Fruktansvärt skitig efter att ha tjänat som "prylförvaring" i en verkstad under en längre tid men slipning och ett lager färg så blir den som ny. För er som aldrig sett något liknande var den väldigt populär förr i tiden att ha i köket för snabb tillgång till exempelvis socker, salt, mjöl, havregryn och liknande. En av glasbehållarna saknas dock och en annan är spräckt i två delar men går att limma ihop.

Utöver detta slog jag till på ett antal mindre älghorn som blev mina för 25 kronor. Dessa, likt det förra, kommer sågas upp och användas i diverse hantverk.



Jag tog även hand om lite överblivna verktyg från en arbetsbänk som en köpare lämnade efter sig. Bara att förse sig av vad denne inte ville ha. Blev lite kilar, två plåtsaxar av äldre modell, en stor fil och lite annat järngods.



Idag styrde vi bilen västerut till Leksands medeltidsmarknad. Det var min första historiska marknad sedan jag var på riddarveckan i Hova för många många år sedan. Fick där möjligheten att bekanta mig lite med några av medlemmarna i vikingaföreningen Fafner som jag är nybliven medlem i. Det var en väldigt rolig och intressant marknad även om jag i mitt stilla sinne undrar vad struttskött och orcher har att göra på en medeltidsmarknad. Nåja. Det bjöds på tornerspel som, tyvär, var inspirerat av Arn-filmerna. Tycker det börjar bli nog av de här rida-på-Arn-vågen-fasonerna nu. Jag tycker det är trist att det ska behövas en fiktiv berättelse och dito person för att folk ska bli intresserad av sin historia. Hursomhelst var det ändå ett underhållande tornerspel och här kommer lite bilder.









Det bjöds även på musikalisk underhållning i form av Patrask. Riktigt röj. Medeltidsmetal i min mening!



Det inhandlades även linnetyg som ska det ska sys en vikingatida dräkt av. Byxor och en långärmad särk/kjortel. Jag ska på en skokurs i Årsunda i juni och knåpa ihop ett par vikingatida skor så efter det har man förhoppningsvis en fungerande första dräkt. Därför funderar jag starkt på att följa med som viking till Stallarholmens Vikingafestival i början av juli.



Innan vi satte av hemåt var jag bara tvungen att prova på lite pilbågsskytte och det var allt annat än lätt. Imponerad över att jag faktiskt satte tre pilar av fem på måltavlan.





Patrask

Inga kommentarer: